אימון פונקציונלי – מה זה?

אימון פונקציונלי הפך למונח מאוד פופולארי בימים אלו, בקרב עולם הכושר ובציבור בכלל. למרות שאנשי המקצוע בתחום הכושר מלמדים ומשתמשים בקונספט הזה, רבים מאוכלוסיית המיינסטרים אינם מודעים לפוטנציאל של היתרונות המוצעים באימון זה, ולשיפור המשמעותי שאימון זה יכול להכניס לחיי היום יום בשיפור הכושר הגופני ואורח החיים שלנו.

מה זה אימון פונקציונלי?

נתקלתי בהגדרות רבות ושונות של אימון פונקציונלי, הן במונחים דווקניים יותר והן בפרשנויות גמישות יותר. יש האומרים כי מקורות האימון הפונקציונלי התפתחו מעולם השיקום, בהם פיזיותרפיסטים פיתחו תרגילים אשר מחקים את הפעולות אשר מטופל מבצע בבית או בעבודה, על מנת שיוכל לחזור לתפקד בחיים ובעבודה לאחר פציעה או ניתוח. בפועל, התנועות הפונקציונאליות היו קיימות מאז ומתמיד- תנועות המחקות פעולות שאנו נדרשים או נדרשנו לפחות לפצע בעברנו כגון: דחיפה, משיכה, שפיפה, הרמת חפצים כבדים ועוד…
אני אוהב מאוד את ההגדרה הבאה של אימון פונקציונלי: מגוון של פעילויות לכל שרירי הגוף שמטרתן לפתח את כל מרכיבי הכושר הגופני ובינהם: כוח, סיבולת, גמישות, יציבה וקואורדינציה, ובנוסף משפר את היכולת לבצע ביתר קלות את הפעילויות והתנועות היום יומיות שלך.

מהם היתרונות באימון פונקציונלי?

בדומה למרבית תוכניות הכושר, ניתן לבצע את האימון הפונקציונאלי תוך שימוש ברמות שונות של קושי ואינטנסיביות. למרות שהאדם הממוצע יכול להשתמש באימון זה ככלי המסייע בביצוע פעולות יומיומיות, אתלטים מקצועיים ומאמניהם משתמשים בו על מנת להשיג את היתרון הנוסף על מגרש הספורט.
כדי להתחיל להבין את היתרונות באימון פונקציונאלי, אנו חייבים לראות באיזה אופן אימון זה שונה מהאימון הרגיל שהיינו משתמשים בו בעבר.
1. האימון הפונקציונלי משתמש בקבוצות גדולות של שרירים ומפרקים, ולא רק בשריר אחד או בקבוצה קטנה של שרירים הקשורים אחד לשני.
2. האימון הפונקציונלי משלב תנועת התנגדות שאיננה מוגבלת ומוגדרת על ידי המשתמש, אשר מפעילה את המערכת העצבית-שרירית באופן שמחזק את היציבות והקואורדינציה.
3. לבסוף, רבים מהתרגילים מורכבים ומפעילים את שרירי הליבה של הגוף, שכאשר מתאמנים בצורה הנכונה הם מספקים את היסודות החזקים להם אנו זקוקים, על מנת לחיות חיים פעילים ובריאים, לבצע פעילויות מהנות או להתחרות בספורט המועדף עלינו.
באימון הפונקציונלי חשוב מאד לבצע את התנועה הספציפית באופן הנכון, כדי לאמן את השריר אשר מעורב בתנועה. המוח, אשר שולט בתנועת השריר, חושב במונחים של התנועה הכוללת, ולא במונחים של שרירים הספציפיים. תרגילים אשר מבודדים קבוצת מפרקים ושרירים מאמנים את השרירים בלבד, ולא את התנועות, דבר המוביל לשיפור פונקציונאלי מועט יותר.
לדוגמא,  אימון “לא פונקציונאלי”, הכולל שימוש במפרק אחד, יכול למלא תפקיד חשוב בחיזוק חוליה חלשה (שריר חלש יותר) שיש לאדם מסוים, על מנת להשיב את האיזון הנכון לשרירים. אימון מסוג זה יכול לאפשר לפרט להשתתף בצורה יותר אפקטיבית בפעילויות של אימון פונקציונלי, וגם להפחית את הסיכון לפציעה. כדי שתרגילי כוח יתורגמו בצורה יעילה לפעילויות יומיות אחרות (למשל, לקום מכיסא), רכיבים רבים של תנועות האימון צריכים להיות דומים לביצוע התנועה עצמה כגון תרגיל הסקוואט – Squat.
קיימת גם תיאוריית ה”מישורים הרבים של התנועה”, שמומחים רבים מאמינים בה. למרות שנושא זה יכול להסתבך במהרה, הוא די פשוט בבסיסו. כפי שציינתי, אימון פונקציונאלי מורכב מתנועה המוגדרת על ידי המשתמש, אשר אינה מוגבלת ומוכתבת מראש על ידי מכשיר הכושר. לפיכך, כאשר אדם מתאמן הוא קובע בעצמו את המישורים והזויות לביצוע התנועה. תנועה קדימה ואחורה מהווה מישור אחד, ותנועה מצד לצד היא מישור אחר. מומחים מאמינים, שאדם משיג את מרב היתרונות באמצעות אימון המשלב מישורים רבים של תנועה.

דוגמה לאימון פונקציונלי ללא ציוד

האם האימון הפונקציונאלי מתאים לך?

כולנו מכירים את משפט האזהרה לפיו “יש להתייעץ עם הרופא שלך לפני התחלת תוכנית אימונים”, או משהו בסגנון דומה, שמופיע תמיד על מדריך היצרן בכל ציוד ספורט שאנו רוכשים. זו תמיד עצה טובה, אך בנוסף לכך, אני ממליץ להתייעץ עם מאמן כושר, אם וכאשר תחליט לנסות להתאמן באימון פונקציונאלי. כמו בכל אימון כושר, גם אימון המוגדר על ידי המשתמש ומורכב ממישורי תנועה רבים עלול לפתוח פתח לפציעות, אם הוא מתבצע ללא ידע והכוונה בסיסיים.
ומה עם ירידה במשקל? אימון פונקציונאלי בשילוב תפריט תזונה מתאים יהיה פתרון יעיל לירידה במשקל ובאחוזי השומן.

לסיכום, יש לזכור, שאימון פונקציונלי, כאשר הוא מבוצע נכון, יכול לספק גיוון באימונים ויתרונות נוספים שמתורגמים בצורה ישירה יותר לשיפור הכושר הגופני על כל מרכיביו ובפעילויות היומיומיות.

שתפ/י את הפוסט

אימונים נוספים

קרוספיט
מאמרים

קרוספיט – מה זה?

מהי שיטת אימון הקרוספיט? למי היא מתאימה ומה בדיוק המטרות שלה? אם אתה משועמם מאימון בחדר הכושר, השגרה הקבועה מאוסה ואינך משיג את התוצאות שאתה

מאמרים

כושר ותזונה לילדים

מהי חשיבות השמירה על פעילות גופנית והכושר הגופני בילדים ונערים? איך שמירה על תזונה נכונה תסייע לילד לשמור על בריאות תקינה? ואיך ניתן לשלב את